Lumânările nu sunt doar „simpli” furnizori de arome olfactive
Încă de când am lansat conceptul Sana Candles am simțit că nu suntem niște simpli „Candelari”, Da, întradevăr, emoțiile olfactive pe care le clădim în locuințele clienților noștri ne oferă constant satisfacția că facem bine ceea ce facem. Da, suntem fascinați să vedem efectele pozitive pe care parfumurile noastre le emană în viețile celor din jur. Și da, suntem genul acela de business pentru care clientul nu este consumator, ci parte din familie. Și totuși, pe lângă calitate, perfecțiune, implicare și creativitate, ne mai definește ceva. Modul în care ne raportăm la lumea înconjurătoare și dorința de a inova prin educație și inspirație.
Educația olfactivă și potențialul de a schimba lumea în bine
Chiar dacă totul a început printr-o pasiune, de-a lungul timpului am descoperit că simțul olfactiv este unul dintre cele mai puternice simțuri. Paradoxal, însă, același simț este „discriminat” și se vorbește prea puțin despre el. Simplul gest de a mirosi este atât de natural încât nu îl conștientizăm. În spatele fiecăreia dintre cele 20.000 de respirații zilnice se află, pe lângă oxigenul vital care ne ține în viață, arome olfactive care se transformă în informații, iar din informații în emoții, acțiuni, decizii. Simpla conștientizare a acestui fapt ne copleșește. Și totuși, acest fapt nu ne sperie. Din contră, ne-am pus întrebarea: „cum am putea ajuta ca simțul olfactiv să devină parte din educația noastră?” Și mai ales, la ce ne ajută să știm că mirosul are potențialul de a ne apropia de oameni sau, din contră, de a ne îndepărta de ei? Răspunsul a venit mai repede decât ne-am fi așteptat. Cu cât știm și înțelegem mai multe, cu atât vom putea să ne ghidăm viețile mai bine. Să acceptăm oportunități, să ne depășim limitele, să evoluăm. Să îi ajutăm pe cei din jur, să punem umărul la construirea unei societăți în care bucata noastră de misiune să facă parte dintr-un puzzle uriaș de acțiuni din toate industriile și care să transforme lumea în care trăim într-un loc în care cu toții să avem șanse egale.
E un vis prea îndrăzneț? Noi spunem că nu!
Proiectul care ne-a întins aripile
În ultimii ani am căutat formula perfectă de a ne implica activ într-un business care nu doar oferă plăcere, ci și educă. Și aici nu ne referim doar la educarea inteligenței emoționale olfactive a întregii Românii, ci și la oferirea de sprijin pentru mediile defavorizate prin acțiuni de incluziune socială și dezvoltare de abilități care să-i ajute pe cei mai puțin norocoși dintre noi să intre mai ușor pe piața muncii. Libertatea de a ne implica activ în societate am găsit-o în Programul Operațional Capital UMAN 2014-2020, unde am primit tot sprijinul de care avem nevoie pentru a pune în practică planurile la care visăm încă de când s-a născut conceptul Sana Candles. Întreprinderea de economie socială am înființat-o în cadrul proiectului „Ținem aproape și susținem întreprinderile sociale”, implementat de către fundația „Xarom Service SRL”, în parteneriat cu Asociația Samart SES All For Kids, co-finanțat din Fondul European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. În felul acesta, obiectivele noastre au primit o formă clară, prin intermediul căreia să ne îndeplinim misiunea de a le oferi copiilor și adolescenților din medii defavorizate acces la ateliere de creație care să le dezvolte atât latura creativă, cât și dexteritatea. Facem acest lucru prin organizarea de evenimente prin care atât cei mici cât și tinerii să participe la ateliere de lumânărit și pictură, ateliere realizate în condiții de siguranță și personalizate pe specificul fiecărui public căruia ne adresăm. În felul acesta, toți copiii, indiferent că sunt din medii defavorizate sau nu, au acum ocazia să aibă inițiativă, să exploreze, să creeze și să fie expuși unei noi tradiții cu potențial de a se transforma ulterior, într-o meserie de bază.
Conceptul de Întreprindere de economie socială
Deși pare un business de sine stătător, ideea de întreprindere de economie socială e mai mult decât o simplă afacere de creat lumânări. Am decis să facem trecerea de la antreprenoriat clasic la cel social în momentul în care am înțeles potențialul uriaș pe care industria lumânării îl are în societate. O simplă lumânare, sau, mai exact, procesul ei de fabricație, are potențialul de a contribui la îmbunătățirea calității vieții atât din punct de vedere social, cât și economic și cultural. Atelierele pe care le organizăm au succes tocmai pentru că promovează consolidarea coeziunii sociale, a dialogului și, mai ales, a integrării în societate. Până recent, priveam cu neputință spre grupurile marginalizate și vulnerabile. Azi, prin proiectele noastre aliniate perfect politicilor de dezvoltare comunitară, avem speranța că aceste grupuri au șansa de a avea o viață mai bună.
Educația olfactivă, primul pas spre integrarea socio-profesională
Trăim într-o perioadă în care lipsa locurilor de muncă se acutizează pe zi ce trece. În special pentru familiile în care posibilitățile financiare sunt extrem de limitate, primele care au de suferit sunt activitățile care să ajute la dezvoltarea armonioasă a copiilor. Activitățile extrașcolare sunt, de cele mai multe ori, facultative și influențate de câștigurile materiale ale părinților sau aparținătorilor. Dorim să schimbăm acest lucru prin oferirea unei șanse la educație a tuturor copiilor, indiferent de statutul social, material, de etnie, cultură sau stare de sănătate. În felul acesta, avem certitudinea că drepturile fundamentale la valorificare sunt îndeplinite atât în ceea ce privesc copiii, cât și persoanele cu dizabilități.
Prin atelierele de lumanari și pictură vom oferi șansa celor care nu reuşesc singuri (sau este puţin probabil că vor reuşi) să atingă, în cadrul învăţământului obişnuit – temporar sau pe toată durata şcolarităţii, un nivel de educaţie corespunzător vârstei şi cerinţelor societăţii pentru un om activ, autonom şi independent. Considerăm că incluziunea în educaţie nonformala presupune si:
- înţelegerea diferenţelor dintre elevi ca resursă pentru procesul de învăţare, nu ca o „Problemă” ce trebuie depăşită;
- cultivarea unor relaţii de susţinere reciprocă între şcoli şi comunităţi;
- recunoaşterea faptului că incluziunea în educaţie este un aspect al incluziunii în societate.
Obiectivele Sana Candles:
Prin intermediul întreprinderii de economie socială am decis să lăsăm profitul deoparte și, în schimb, să îl reinvestim în comunitate, prin mai multe modalități:
- ateliere de creație pentru copiii din mediul urban
- ateliere de creație pentru copiii din mediul rural
- ateliere de creație pentru persoane cu sindromul Down
- Profit reinvestit anual 90%
- Donarea anuala a 2% din profitul anual unui ONG care sprijina categoriile vulnerabile
Furnizarea de emoții olfactive rămâne, totuși, activitatea noastră principală
Confortul, starea de bine, liniștea, și bunăstarea se întrepătrund perfect și au potențialul de a ne oferi mediul perfect pentru a atinge potențial maxim. Tocmai de aceea, pe lângă implicarea activă în mediile defavorizate, continuăm să fim principalii furnizori de emoții olfactive, pe piața din România. Asta pentru că am pornit la drum cu gândul de a schimba preconcepțiile generale despre simțul olfactiv, iar călătoria noastră este încă abia la început. Chiar dacă multă lume spune că e o luptă cu morile de vânt, feedback-ul clienților care ne-au trecut pragul olfactiv demonstrează potențialul pe care această industrie îl are. Deja știm că indiferent unde ne aflăm, acasă sau la muncă, spațiul în care ne desfășurăm activitatea ne influențează starea de spirit și, implicit, activitățile de zi cu zi. Un mediu neprietenos nu va oferi potențial de productivitate niciodată. În schimb, un spațiu care emană căldură, liniște, relaxare sau, din contră, emoții puternice, ne schimbă percepțiile, ne stimulează, ne ajută să funcționăm optim.
Bunăstarea tuturor pornește de la miros
Simțul olfactiv, alături de toate celelalte simțuri care ne întregesc, are puterea de a ne influența starea mentală, fizică, emoțională. De aceea, aromele olfactive pe care le dezvoltăm au în continuare în spate ore întregi de analize și experimente, ingrediente premium și de calitate, prietenoase cu mediul și animalele. În felul acesta, suntem convinși că fiecare lumânare care ajunge la voi are potențialul de a construi o lume fantastică, dominată de preferințe. Poate fi o lume de poveste, îmbrățișată în miros de cozonac și brad de Crăciun sau, din contră, o lume a seriozității, în care fiecare detaliu din biroul tău contează în bunul mers al afacerii tale.
În final, însă, indiferent de aromă, culoare, mărime sau recipient, toate lumânările pe care le creăm trebuie să îndeplinească un scop bine definit și anume, să aducă fericirea. Asta pentru că fericirea, în goliciunea ei sinceră, atrage către sine societatea sănătoasă de mâine.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României