Ți s-a întâmplat vreodată să intri într-un magazin și să nu mai vrei să pleci chiar dacă poate produsele de pe rafturi nu îți făceau neapărat cu ochiul? Deși nu conștientizăm, modul în care ne raportăm la un anumit eveniment, spațiu sau persoană, este influențat de un cumul de factori alimentați de modul în care toate simțurile noastre sunt provocate. În ciuda acestui fapt, multe dintre afacerile care în activitatea de zi cu zi au contact fizic cu clienții nu pun accent decât pe simțul vizual și cel auditiv.
Modul în care miroase un spațiu influențează decizia de cumpărare
Simțul olfactiv, însă, este unul dintre cele mai dezvoltate simțuri pe care le avem. Motivul pentru care nu ne concentrăm pe el este că mirosul ne impulsionează să reacționăm involuntar, iar pentru că percepția asupra lui se întâmplă inconștient, nu îl prea băgăm în seamă. Însă cifrele ne arată că e momentul să ne folosim și de acest simți în activitatea noastră de business.
Un om are capacitatea de a reține aproximativ 10.000 de arome olfactive. Din acestea, va reține inconștient aproximativ 65% dintre ele, pe o perioadă de 12 luni. Dacă e să îl comparăm cu văzul, ținem minte aproximativ 50% din lucrurile pe care le vedem, iar perioada după care le „uităm” scade de la 12 luni la doar 3 luni.
Cum se traduce acest lucru pentru business-urile din HoReCa sau Retail? Mulți dintre experții în branding și marketing au căutat corelații între stimularea simțurilor și numărul de vânzări. Iar datele ne arată că atunci când ne folosim de un singur simț pentru promovarea unui brand, impactul crește cu 30%. În schimb, atunci când provocăm atât văzul, cât și auzul și mirosul, mesajul unui brand ajunge la cu 70% mai mulți consumatori.
Științific, acest lucru se întâmplă pentru că miresmele acționează direct asupra sistemului limbic, responsabil cu memoria și crearea de amintiri. Astfel, aromele olfactive depășesc bariera raționalului și au un impact direct asupra emoțiilor pe care le simțim. De aceea, mulți dintre specialiști consideră că este cel mai puternic și emoțional simț pe care îl avem.
Culoare, sunet, mireseme – un trio perfect
Aromele olfactive crează conexiune la un nivel emoțional puternic, rezultând experiențe memorabile chiar și într-un magazin simplu, de cartier
Indiferent că vorbim despre o cameră de hotel, un magazin, un restaurant sau sala de așteptare a unui aeroport, modul în care arată și „sună” un spațiu sunt principalele elemente pe care sunt luate în considerare atunci când sunt amenajate aceste locuri. În ziua de azi, nu mai există magazin în care să nu cânte în surdină melodii specifice. Culorile, designul mobilierului, funcționalitățile lui, toate dictează timpul pe care o persoană o va petrece în aceste spații. Iar mai nou, și mirosul a început să își spună cuvântul.
Un experiment realizat de „Smell and Taste Treatment and Research Foundation” din Chicago, USA, a arătat că mirosul poate influența decizia de cumpărare cu 84%. În experiment, două grupuri de persoane au fost introduse în două camere separate care aveau rafturi cu adidași. Mărimea, designul și modelele de încălțăminte erau identice în ambele camere, singura diferență fiind că una dintre camere nu era parfumată, în timp ce cealaltă a fost „îmbunătățită” cu un miros floral, calmant. Rezultatul experimentului a arătat nu doar că cumpărătorii care au intrat în camera parfumată au cumpărat cu 84% mai mult, dar erau și dispuși să plătească un preț cu 10 dolari mai mare pe aceeași pereche de încălțări care se afla și în camera „fără miros”.
Nu orice parfum se potrivește oriunde
Arta de a convinge inconștient prin puterea stimului olfactiv este una destul de complexă și încă ne aflăm la început atunci când vine vorba de implementat o astfel de strategie în comunicarea de brand. Însă tot mai multe restaurante, hoteluri și cazinouri se folosesc de aceste simțuri pentru a-i încuraja pe cumpărători să experimenteze momente plăcute. Însă fiecare miros ne influențează în mod diferit. Și atunci, ce parfum acționează în ce fel?
- Mirosul de pudră de talc este asociat cu sentimentul de siguranță, securitate și nostalgie, de aceea este recomandat în magazinele care comercializează produse pentru copii.
- Menta și citricele trezesc vigilența, de aceea sunt recomandate în spațiile de birouri unde productivitatea este un aspect important.
- Lavanda, vanilia și mușețelul induc o stare de relaxare și calm, fiind folosite în camere de hoteluri sau chiar și aeroporturi.
- Mirosul de fum de grătar ne induce senzația că o cameră este mai mare decât în realitate și este perfect potrivit în restaurante.
- Mirosul de măr și castravete creează percepția că spațiul este mai mic, fiind folosite în locuri unde intimitatea joacă un rol important, cum sunt spa-urile și saloanele de masaj.
- Mirosul de piele sau de lemn de cedru este folosit în magazinele care comercializează mobilier scump.
- Mirosul de prăjituri proaspăt scoase din cuptor este ideal în sectorul imobiliar.
Sana Candles, îndrumătorii olfactivi ai brandurilor românești
De-a lungul timpului, datorită efectelor fascinante pe care mireasma le are în industrii precum HoReCa, Retail, Transport etc, am început să colaborăm, timid, dar sigur, cu branduri care își doresc să le ofere clienților lor șansa de a decide și acționa într-un mod memorabil și plăcut. Așa s-au născut o parte dintre aromele noastre olfactive care azi se regăsesc sub formă de lumânări parfumate, parfumuri de cameră sau săpunuri lichide în pensiuni, hoteluri sau magazine din întreaga Românie. În funcție de brand, de specificul activității, de publicul țintă, am știut dintotdeauna cum să combinăm aromele și cum să le alegem astfel încât ele să devină un manifest al valorilor și misiunii, transmis într-un mod neinvaziv clienților colaboratorilor noștri.
Și rezultatele se văd.
Parfumul pe care companiile îl aleg declanșează dorințe
În termeni ma pompoși se numește Marketing Olfactiv, iar inspirația noastră a pornit de la marile branduri care se folosesc de parfumuri unice, personalizate, pentru a „vorbi” cu publicul țintă chiar și atunci când nu transmit vizual sau auditiv un mesaj. Burger King folosește sisteme de ventilație complexe în locațiile sale pentru a „transporta” mirosul de la bucătărie spre zona de așteptare, stimulând pofta și senzația de foame. Rolls-Royce, în schimb, a dezvoltat un parfum propriu pe care îl folosește în interiorul mașinilor sale. Aroma este atât de specifică încât cunoscătorii brandului își pot da seama dacă sunt într-un Rolls-Royce chiar și cu ochii închiși. Parcul de distracții Disney, în schimb, folosește parfum de popcorn pe străzile parcului pentru a crește apetitul vizitatorilor.
De departe, însă, cel mai bun exemplu de Marketing Olfactiv ni-l oferă Dunkin Donuts care a reușit să ne ofere una dintre cele mai de succes astfel de campanii, din istoria publicității.
Strategia a fost foarte simplă. În fiecare dimineață, autobuzele care opreau în apropierea cafenelei, erau „dotate” cu miros de cafea proaspătă și melodia specifică brandului. Mai mult, chiar în stație, brandul a amplasat o reclamă la gogoșile lor. A fost combinația perfectă de stimulare olfactivă, vizuală și auditivă. Rezultatul? Vânzările și numărul de vizitatori au crescut cu 20%. Și ce frumos a mirosit acel succes.
Brandul tău ce mireasmă are?
Dacă ai un restaurant de lux, un magazin, o pensiune, un hotel sau orice afacere care implică interacțiunea fizică cu oamenii, poate a venit momentul să descoperi ce miros are brandul tău. Iar în această călătorie te putem ajuta noi, să identificăm împreună cum le poți stârni clienților tăi dorința într-un mod plăcut, care să le ofere momente și amintiri plăcute.
Lasă un răspuns